intro

Ondanks dat de vakantie hier in België pas is begonnen, zijn wij er al weer bijna klaar mee. Natuurlijk is 8 weken vakantie heerlijk, maar het is best ook lang. Wij gebruiken de tijd liever voor een extra vakantie tussendoor of eens een vrij dagje als dat nodig is. Toch wordt er in de vakantie ook geleerd. Dat staat immers nooit stil. 

In de tuin zien ze een vlinder op de struik zitten. Gelijk wordt er dan een boek bij gepakt, een vergrootglas en soms de iPad. "We koekelen hem even mama" roepen ze nog net wanneer ze weer naar buiten rennen. 

"Dat is een gekke wolk, hoe komt die zo?" En ook dan wordt er weer van alles bij elkaar gezocht. Boekjes of mooie foto's. Er wordt van alles gegooled.  

In die paar weken vakantie die we hadden heb ik zelf de tijd genomen na te denken over wat ik komend jaar eigenlijk wil met het onderwijs. De jongens willen nog steeds niet naar school toe, wat prima is. Zelf vond ik dat het ondertussen wel steeds meer op een schooltje ging lijken. Dit komt  deels door de inspectie. Degene die ik afgelopen keer had vergeleken thuisonderwijs enorm met school. Met name het "stampen, stampen, stampen" gedeelte ( en dan bedoel ik niet het Efteling liedje van draak).

Fabian ziet enorm op tegen de basisschooltoets. Heel begrijpelijk want het is 3 dagen flink blokken op alle vakken. We spraken met een andere ouder, waarvan het kind afgelopen jaar is begonnen met TO, dat die de basisschooltoets oversloeg en gelijk 1e graad secundair (b-stroom) heeft gedaan. Dit zou nog eens een optie kunnen zijn voor Fabian. In het secundair zijn de toetsen per vakgebied. Dit leek hem veel fijner. 

Nu scheelt het dat bijvoorbeeld de rekenmethode die we hebben al tot de basisvorming gaat. We hoeven hier dus helemaal niet zoveel meer voor te doen. Natuurlijk moeten we nog steeds bekijken wat moet voor de toets maar het is dan eerder herhaling dan blokken. 

Dit bracht me ook weer op het volgende idee. In plaats van elke dag een lesje kunnen we ook 1 dag per vakgebied doen. Niet dat we dan niks anders meer doen, maar wel dus een hoofdvak. Ik moet dit nog even verder uitwerken, maar de jongens waren al om.